kolmapäev, 18. juuni 2008

Negevi kõrb, Ramoni kraater - Iisrael

Meie reisi lemmikuks sai matk Negevi kõrbe, Ramoni kraatrisse. Tegime sinna lausa kahepäevase väljasõidu ööbisimisega kõrbes. Kui kõik vajalik pakitud sai, jäi mulje nagu läheksime vähemalt 3 kuuks. Kuna tegemist on siiski kõrbega, pidime kaasa võtma isegi puud lõkke tegmiseks.

Negevi kõrb oli kunagi ookeaniga kaetud, kui vesi taandus jäi maha mägine ala, mis aegamööda tasandus. Jõed mis tekkisid ookeani taandumisega uuristasid kohati mõned põhjakihid minema, mis oli palju pehmemad kui ülejäänud ala ja kraatri põhi hakkas kiiremini vajuma, kui seinad. Nii tuli nähtavale maapinna erinevad kihid. Kraatri keskele jäi ka vulkaaniline ala, mis oma pursete tagajärel maapinna kihte veelgi miksisid. Nii võibki kraatri põhjas läbisegi näha maakoore erinevateid kihte. See värvide moll võtab sõnatuks.

Kraater ise on väljavenitatud südame kujuline. Pikkuseks 40, laiuseks 2 – 10 km.

Esimene peatus kraatripõhjas oli koht mida nimetati "The Carpetery". Nimi tuli sellest et seal oleks nagu puusepp ühesuguseid klotsikesi valmistanud.

Leidsime telkimiseks kena kohakese ühes augus.

Hommikul asusime teele. Rajaks valisime sellise, et ikka rohkem näeks :). Alguses tõusime kraatri seina pidi platoole, siis laskusime tagasi põhja ja tegeime seal veel väikese tiiru.

Neid hingematvaid vaateid kraatri servalt ei unusta vist kunagi.

Matk kestis kõigest 6 tundi ja kohustus oli ära juua 3 l vett per nase. Algul tundus see mõttetu ja ületamatu, kuid viimased 2 tundi saime tunda tõelist kõrbe : 40 kraadi sooja(oli hooaja soojarekord), päike lagipähe ja mitte tuulejussigi. Korraks oli küll tunne, et sinna kõrbe see katus jääb. Kogu veevaru sai hävitatud ja ellu me igatahes jäime. Kaasa saime kustumatu mälestus ajusoppi.

Korraks põikasime veel eemal ühte teist kraatit vaatama.